Hoppa till sidans innehåll ↓

Navigation

Sitta länge? Sitt rätt.

En Malmstol är något av det bästa man kan sitta i. Använd den rätt, så får du full nytta av de ergonomiska funktionerna. Anpassa arbetsplatsen efter dig, inte tvärtom.

Tänk på att:

Sitta långt bak på sitsen.

Det håller ryggen rak, och ryggstödet ger stöd och avlastning där det ska. Se till att din sittdyna inte är för långt utdragen så att du inte når ryggstödet.

Sitta i lagom höjd i förhållande till golvet, inte för högt.

Du ska kunna sitta helt intill ryggstödet och aningen bakåtlutad och nå ned till golvet med fötterna, för att skapa balans i stolen och minska trycket på låren.

Anpassa bordshöjden efter stolen, inte tvärtom.

Du ska inte behöva lyfta axlarna för att nå upp till bordet. Ett för lågt bord får dig lätt att hänga framåt.

Byt arbetsställning ofta, utan att ändra några inställningar på stolen.

Lås inte stolen om du absolut inte måste, utan låt den följa dina rörelser.


Små förändringar av din arbetsplats kan göra stora skillnader.

Sätt dig lätt bakåtlutad (ca 105 grader), alltså en position mittemellan det uppresta/framåtlutade och det mest bakåtlutade läget. Detta är den ställning som de flesta tycker är skönast, oavsett stolstyp. Ställningen är stabil och avlastar kroppstyngden mot stolen. Våra stolsryggar är gjorda för att följa formen på din rygg. Att sitta upprätt är tröttsamt i längden, och man säckar lätt ihop efter ett tag.

Detta är ingen statisk arbetsställning, men ett bra utgångsläge att anpassa arbetsplatsen ifrån:

  • Justera bordets höjd och avståndet till bordet så att armar och axlar får en naturlig och avslappnad hållning.
  • Placera tangentbord, mus och andra redskap på bordet så att armarna varken behöver sträckas eller roteras utåt.
  • Skärmhöjden justeras så att blicken naturligt faller ungefär mot skärmens övre tredjedel. Nu har din arbetsplats en bra grundinställning.

Grundställning din stol - Film 1

Filmen visar hur du grundinställer din Malmstol.

  1. Låt stolen vara aningen bakåtlutad, då vilar kroppen bättre mot stolen.
  2. Flytta så långt bak på sätet som möjligt. Då får höftpartiet och ryggens nedre del ett bra stöd.
  3. Höj stolen till en bra arbetsnivå. Du ska kunna sitta helt intill ryggstödet med baken och ändå nå ned med fötterna till golvet utan att det trycker mot lårens undersidor.
  4. Flytta närmare skrivbordet så att underarmarna får ett bra stöd.
  5. Frigör gungan för att låta stolen följa dig i de små rörelser som hela tiden uppstår under arbetet.
  6. När du sedan varierar mellan bakåt- och framåtlutat sittande, rulla stolen framåt/bakåt enligt filmerna nedan.

Att arbeta framåtlutad - Film 2

I en framåtlutad arbetsställning skjuts axlarna uppåt. Detta ger spänningar i nacke och axlar. Flytta istället stolen något bakåt tills axlarna sjunker ned till en normal position.

Att arbeta bakåtlutad - film 3

Om du lutar dig bakåt sträcks armarna ut och underarmarna förlorar det stöd de hade av bordet. Flytta in stolen närmare skrivbordet tills armarna åter har ett bekvämt stöd.

Kroppen behöver rörelse - film 4

Utnyttja telefonsamtal och andra pauser till att gunga ordentligt i stolen. Det är både avslappnande och har en positiv inverkan på blodcirkulationen. Malmstolen ger dig rörelsefrihet, länge.

Läs mer om olika sittställningar