Människan och kontoret

Våra kroppar är gjorda för ett aktivt liv i rörelse. Trots det har vi aldrig
spenderat mer tid av dygnet sittandes än nu. Resultatet blir att vi lättare
drabbas av belastningsskador såsom problem med rygg, axlar och
nacke. Att inkludera rörelse och variation i arbetsdagen är ett bra sätt
att motverka skador, men hur det än är så görs många uppgifter bäst
sittandes. Genom att använda en ergonomisk stol och variera våra rörelser under dagen, skapas de bästa förutsättningarna för hälsa och välbefinnande, både nu och i framtiden.

Malmstolens ergonomiska hörnstenar

Alla delar av kroppen påverkar och är beroende av varandra. Om du
slappnar av i nacken, kan du känna hur huvudet faller framåt. Om du
lutar dig åt något håll, kan du känna hur tyngden fördelas på olika delar
av kroppen. Det är den långvariga, statiska belastningen som kan göra
våra muskler stela och orsaka belastningsskador.

Att sitta rätt handlar därför om att hitta en balans mellan stöd,
avslappning, avlastning och rörelse. Denna särskilda balans kombinerat
med den senaste forskningen inom belastningsergonomi ligger till grund
för hur våra stolar är utformade — våra ergonomiska hörnstenar.
Våra stolar är ämnade för att du ska må lika bra när du kommer hem från
jobbet som när du kom dit på morgonen.

  • Stöd

    För att hålla oss upprätta och inte sjunka ihop behöver vi stöd. Malmstolens ryggstöd är anpassat efter ryggens kurvatur och ger dig det stöd din kropp mår bäst av.

  • Avlastning

    När vi sitter belastas främst överkroppen. Genom att ha ett anpassat ryggstöd och säte kan vi fördela trycket över så stor yta som möjligt och avlasta delar av kroppen.

  • Avslappning

    Genom att fördela trycket och vikten över en större yta kan du hålla dina muskler mer avslappnade. Det leder till att du blir piggare och kan fokusera längre.

  • Rörelse

    Genom att ha gungan öppen i stolen blir den dynamisk och kan stötta våra rörelser även när vi sitter, som när vi sträcker oss efter telefonen eller lutar oss tillbaka under ett Teams-möte.